Bottenbouillon basis voor soepen en sauzen

bottenbouillonBottenbouillon is ontzettend goed voor je darmen. En eenvoudig zelf te maken.

Het recept om bottenbouillon te maken vind je hier.

Deze zelf getrokken bottenbouillon is een prima basis voor soepen en sauzen.

Goed voor de weerstand

Bottenbouillon is heel gezond voor je darmen. Met gezonde vetten en toch licht verteerbaar. Het ondersteunt je weerstand en bevat naast vitaminen en mineralen ook eiwitten.

Maak een paar liter in 1x en vries het in porties in zodat je altijd wat op voorraad hebt.

 

Ingrediënten

  • 1½ liter water
  • biologische botten
  • 2 theelepels azijn

Verdubbel de ingrediënten als je ook porties maakt voor het invriezen.

 

Zo maak je de bottenbouillon

Braad de botten even aan in een koekenpan, dit hoeft niet persé maar maakt het wel lekkerder.

Doe de botten met het water en de azijn in een (soep)pan.

Breng het bijna aan de kook, als het begint te borrelen is het goed.

Laat de bottenbouillon pruttelen op een warmhoudplaatje voor minimaal 8 uur.

Het mag zelfs veel langer: 1 tot 2 dagen!

Breng de bouillon op smaak met peper & zout. Niet van te voren zouten dan komen de mineralen niet goed los uit de botten.

Pruttelen of slowcooker

Pruttelen is goed, de bouillon komt dan rond de 70 graden en daardoor gaan bacteriën dood en behoud je de belangrijke voedingsstoffen.

Heb je een slowcooker? Kijk dan even bij dit recept, “bouillon maken, goed voor je darmen”.

 

Bottenbouillon is heel gezond voor je darmen en verhoogt de weerstand. Ook perfect om te detoxen en dat geeft een boost voor het afvallen.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: