Top 10 gezonde voeding Dr. Jenkins

top 10 gezonde voedingDr. David Jenkins is een wereldleider in voedingsonderzoek. Hij is de oprichter van de Glycemic Index (GI) die de weg heeft vrijgemaakt voor veel van de populaire diëten van vandaag.

In dit artikel noemt hij de top 10 van gezond voedsel op basis van zijn onderzoeksresultaten.

 

 

Top 10 gezonde voeding

  1. Volkoren pasta (volkoren granen met een lage glycemische index)
  2. Voorgekookte bruine rijst (een ander volkoren graan met lage glycemische index)
  3. Hele gerst (een voedsel met een lage glycemische index met cholesterolverlagende vezels en een mogelijke vervanging voor “kleefrijst”)
  4. Volkorenproducten (verlaagd het calorische gehalte van voedsel en lijkt te beschermen tegen zowel diabetes als hartaandoeningen)
  5. Bonen, erwten en linzen (ook bekend als peulvruchten, deze voedingsmiddelen met een lage glycemische index verbeteren de glykemische controle en serumcholesterol en zijn een uitstekende bron van eiwitten en mineralen)
  6. Noten zoals amandelen, walnoten en pistaches (aangetoond om het cholesterol te verlagen en het risico op hartziekten te verminderen)
  7. Tofu / soja (een uitstekende bron van eiwitten en aangetoond dat het cholesterol verlaagt en het risico op hartaandoeningen vermindert)
  8. Sinaasappels / mandarijnen (een vrucht met een lagere glycemische index die helpt de glykemische controle bij diabetes type 2 te verbeteren)
  9. Bessen (een vrucht met een lagere glycemische index waarvan is aangetoond dat deze zowel de glykemische controle als de bloeddruk bij diabetes type 2 helpt te verbeteren en een uitstekende bron van antioxidanten is)
  10. Appels (de onderzoeken van Dr. Jenkins tonen aan dat appels het risico op hartaandoeningen verlagen)

 

Voeg toe aan uw boodschappenlijst:

Appels, bessen, sinaasappels, tofu, soja, noten, bonen, erwten, linzen, hele gerst, volkoren granen en brood, voorgekookte bruine rijst, volkoren pasta

 

Dr. David Jenkins, grondlegger van de Glycemic Index, heeft een top 10 gezonde voeding samengesteld. Voeg ze toe aan uw boodschappenlijstje.

Jonnie Boer kruiden

Jonnie Boer kruidenJonnie Boer is de internationaal bekende chef-kok en eigenaar van driesterren-restaurant De Librije in Zwolle. Hij is getrouwd met Thérèse Boer, tevens eigenaar, sommelier en gastvrouw van De Librije.

Hij heeft samen met specerijenleverancier Euroma een kruidenlijn opgezet.

Diverse verschillende kruiden die perfect bij elkaar passen vormen heerlijke kruidenmelanges.

 

100% pure smaken van Jonnie Boer kruiden

Alle Jonnie Boer kruiden zijn zonder zout, zonder e-nummers, 100 % puur en authentiek.

Er komen steeds weer nieuwe melanges bij, en daar zijn we blij mee.

De blikjes zijn zeker niet goedkoop, dat is een feit en daarom hebben wij ze nog niet allemaal op voorraad.

De Curry Madras is onderhand wel onze favoriet, (deze melange vervangt voor ons de gewone kerrie) hij is zacht & fruitig en ideaal voor de Indiase keuken.

 

De verschillende melanges van Jonnie Boer kruiden

Al-Andalus – gerookte paprika en komijnzaad, Zuid-Spanje, paella, smaakmaker vlees, kip of frisse salade. Volle, warme melange volgens oud Moors recept

Baharat – paprika en kaneel, Arabisch, hummus, falafel, tajines en kruiden van vlees. Warme, volle melange uit het Midden-Oosten

Carribean Spice – nigellazaad en paprika, Caribisch, lichte vlees-, visgerechten, heerlijke rub voor vis of kip van de grill en barbecue. Kleurrijke, frisse melange met Caribische invloeden

Ceviche – citroen en jalapeno, in zuur gegaarde vis, smaakmaker gevogelte en frisse salade. Krachtige, frisse melange uit de Peruaanse keuken

Chines 5 Spice – steranijs en szechuan peper, China, rub en rooster varkensvlees en eend. Krachtige, volle melange van Chinese oorsprong

Curry Madras – kurkuma en fenegriekzaad, Brits India, curry’s, piccalilly, soep. Vervanger van kerrie. Zachte, fruitige melange voor de Indiase maaltijd

Funghi Trifolatichampignons op zijn Italiaans, tomaat en zwarte peper, Italië, pastasauzen, risotto, pizza, bruscetta. Warme, hartige melange voor Italiaanse gerechten

Garam Masala – kardemom en komijnzaad, India, tandoori curry, vis en gevogelte. Veelzijdige, volle melange uit de Indiase keuken

Lemon Pepper – zwarte peper en citroenschil, Scandinavië, vis en zeevruchten, barbecue of kip van de gril, heerlijk door rode pastasaus. Pittige, frisse melange voor een Scandinavische twist

Mole – cacao en chipotle, Mexico, gevogelte en rundvlees, heerlijk bij taco’s of enchilada’s. Volle, warme melange uit de Mexicaanse keuken

Picadillo – jalapeno en oregano, Mexico, ideaal voor gehaktmengsels in taco’s, empanada’s en tortilla’s. Veelzijdige, rijke melange voor de Mexicaanse maaltijd

Ras El Hanout – kaneel en gember, Marokko, tajines, couscous en vleesgerechten. Warme, rijke melange van Noord-Afrikaanse oorsprong

Shichimi Togarashi – szechuanpeper en nigellazaad, Japan, vleesgerechten, in soep of noedelgerecht. Pittige, warme melange volgens Japans recept

Speculaaskruiden – Ceylon kaneel en gember, Hollandse keuken, koek en speculaas, taarten en ontbijtgerechten. Warme, kruidige melange voor zoete gerechten

Thai Green Curry – citroengras en laos, Thailand, groene curry’s, geschikt voor salades, gevogelte en vis. rijke, frisse melange uit de Thaise keuken

VadoouvanFranse kerrie, kerriemengsel, ui mosterdzaad, rozenbloemblad en dragon, Frankrijk, gevogelte en vis, basis soep, smaakmaker salade, stoofgerechten. Warme, subtiele melange uit India met een Franse twist

Za’atar – sumac en tijm, Midden-Oosten, marinade voor vlees of gevogelte, ontbijt gerecht in combinatie met brood en olijfolie, dip voor brood en groente. kruidige, frisse melange volgens Libanees recept

Zwolsche Stoof – kruidnagel en anijszaad, Hollandse keuken, hachee, stoofgerechten (1 eetlepel per 750 gram stoofvlees). Krachtige volle melange voor Hollandse stoofgerechten

Jonnie Boer kruiden zijn puur en zonder zout en e-nummers. De heerlijke kruidenmelanges maken van je gerechten iets speciaals.

Sinaasappel of sinasappel ?

sinaasappel of sinasappelSinaasappel of sinasappel, schrijf je dat nu met 1 of met 2 a’s ?

Blijkbaar komt het woord oorspronkelijk als “China’s appel”, wat dan weer werd geschreven als chinaasappel of sinaasappel.

 

De dubbele a is dus blijven hangen, toch spreken we het in Nederland kort uit. Appel betekent overigens ronde vrucht.

Conclusie sinaasappel of sinasappel

Je schrijft het met een dubbele a.

Dat we toch vaak sinasappel schrijven komt waarschijnlijk door het merk Sinas. Een frisdrank met sinaasappelsmaak.

Over drankjes gesproken, we hebben ook nog sinaasappelsap, maar dan zeggen we sneller jus d’orange. Dit komt vanuit het Frans.

Jus d’orange = sinaasappelsap.

  • Jus = sap
  • d’= van
  • orange  = sinaasappel

Appelsien is van het merk Appelsientje oftewel appelsap.

Waarom dit artikel? Ik kijk af en toe in de statistieken en zag dat iemand op zoek was naar de glycemische index van sinasappel.

 

Is het sinaasappel of sinasappel? Schrijf je dat met 1 of met 2 a’s ? Van oorsprong is het China’s appel, de officiele spelling is dan ook met een dubbele a -> sinaasappel.

 

Sojaboon bevat veel eiwitten en heeft een GI van 15

sojaboonEen sojaboon bevat veel eiwitten die door ons lichaam gemakkelijk worden opgenomen. Het ligt er wel aan hoe het gegeten wordt, in de boon zitten 35% eiwitten per 100 gram, in de kiemen slechts 4%.

Door de combinatie van eiwitten en vezels is de glycemische index van soja zeer laag (15).

Soja gekookt mag zowel in een koolhydraatmaaltijd als vetmaaltijd. Tofu is alleen geschikt voor de vetmaaltijd. Zie ook de GI-index pagina.  

Lees verder…Sojaboon bevat veel eiwitten en heeft een GI van 15