fbpx

10 Tips voor een gezonder leven

Wil je dit jaar gezonder leven? Hier 10 tips die je daarbij helpen.

 

 

 

 

Voeding; Eet veel groenten, veel meer dan je denkt nodig te hebben. Eet daarnaast  vlees met mate, en wil je dan toch vlees kies dan voor biologisch vlees

Bacteriën: Bacteriën zijn essentieel, denk daarbij aan gefermenteerd voedsel. Bijvoorbeeld yoghurt of probeer eens kefir.

Stress: Je hoeft stress niet volledig te vermijden, enige stress kan geen kwaad. Zolang je maar voldoende momenten inbouwt waarop je echt volledig kunt ontspannen.

Bewegen: Bewegen is belangrijk. Maar om het goed vol te kunnen houden is het belangrijk een vorm van bewegen te zoeken die goed bij je past. Dus kies een manier van bewegen die je fysiek goed aankunt en die je leuk vindt.

Ontdekken: Ontdek welke voeding jij goed kunt verteren en verdragen. wat bij de een geen klachten geeft, levert bij de ander een opgeblazen gevoel op.

Energie: Doe meer dingen die je energie geven en doe juist minder dingen die alleen energie bij je weg slurpen.

Sociaal leven: Zorg voor een rijk sociaal leven, in deze tijd kan dat ook online.

Groenten: Veel mensen eten dagelijks te weinig groenten. De hoeveelheid groenten die je eet, kun je eenvoudig verhogen door het eten ervan niet te beperken tot alleen het avondmaal. Probeer bijvoorbeeld ook groenten toe te voegen aan het ontbijt, de lunch en tussendoortjes. Een soep of salade werken als lunch bijvoorbeeld uitstekend. Zo haal je de norm van 250 gram groente per dag gemakkelijk!

Budget: Het komt voor dat mensen maandelijks meer dan 100 euro uitgeven aan diverse supplementen en vervolgens te weinig geld hebben om verse voeding te kopen. Kijk daarom eens echt kritisch  naar de supplementen die je slikt. Heb je ze echt nodig? In veel gevallen kun je het geld  dat je bespaart op supplementen beter uitgeven aan verse en biologische voeding.

Bereiding: De manier waarop je je voedsel bereid is van grote invloed op de voedingswaarde van dat voedsel. Uit onderzoek is gebleken dat bij het stomen van voedsel de meeste nutriënten behouden blijven. Roerbakken is een goede tweede. Het koken in water zorgt ervoor dat veel vitamines en mineralen  uit het water weglekken, waardoor de voedingswaarde achteruit gaat.

 

 

Tomatenpuree bewaren dat doe je zo

tomatenpuree bewarenHoe kan je het beste tomatenpuree bewaren ?

Soms heb je in een gerecht maar een klein beetje tomaten puree nodig. In dit gerecht van de Kippendijfilet salade gaat namelijk maar 1 theelepel.

Meestal koop ik dan ook voor een paar centen een klein blikje en gooi de rest weg.

Je kan tomatenpuree ook in de vriezer bewaren. Schep het restant in kleine bakjes, zakjes of nog beter in een ijsblokjesvorm. Op die manier kan je het wel maanden bewaren. Vergeet niet om de datum erop te schrijven.

 

Nu zag ik laatst bij de Lidl deze tube met tomatenpuree. Dat is handig !

  • Freshona tomatenpuree
  • Drievoudig geconcentreerde tomatenpuree, gepasteuriseerd.
  • De ingrediënten zijn tomaten en zout.

 

Passata di pomodoro is Italiaans voor tomatenpuree, een puree die men verkrijgt uit fijngemaakte tomaten.

Rijpe tomaten worden gewassen en bladeren en de stam verwijderd. Vervolgens worden de tomaten fijngestampt. Het is vergelijkbaar met pastasaus alleen dan iets steviger. Tomatenpuree kan gebruikt worden in sauzen, soepen en stoofgerechten. Oorspronkelijk gemaakt in Zuid-Italië.  Bron Wikipedia

Hoe kan je het beste restant van de tomatenpuree bewaren? Je kan het invriezen in bijvoorbeeld ijsblokjesvorm, dan kan het voor maanden in de vriezer. Of je koopt een tube, wel zo handig.

Afslankpillen met glucomannan

afslankpillenOndersteun het afvallen met deze afslankpillen. Dit supplement heeft bewezen claims van gewichtsverlies door een verhoogd verzadigd gevoel in combinatie met gezond eten.

Een krachtig supplement voor gewichtsverlies is glucomannan.

Glucomannan verminderd namelijk de eetlust en verhoogd het verzadigingsgevoel. Lees er hier alles over.

 

Wat is glucomannan?

Glucomannan is een in water oplosbare voedingsvezel afkomstig van de wortel van een plant genaamd konjac.

Glucomannan heeft als enige supplement de wetenschappelijk goedgekeurde EFSA claims voor gewichtsverlies! Het ondersteunt gewichtsverlies door een verhoogd verzadigingsgevoel en in combinatie met een caloriebeperkt dieet.

Een supplement met bewezen claims over gewichtsverlies is glucomannan. Ontdek hoe Christien een strakkere buik kreeg en wat glucomannan voor jou kan betekenen.

Afslankpillen met glucomannan, de wortel van de konjak ondersteunt het afvallen. Dit supplement verminderd de eetlust en geeft een verzadigd gevoel.

Het enige supplement dat ik je aanraad voor ondersteuning van gewichtsverlies is glucomannan. Ontdek op deze pagina welke resultaten bestaande gebruikers al behaald hebben.

Meer weten over konjac of konjak? Ik heb er eerder een artikel over geschreven.

Top 10 gezonde voeding Dr. Jenkins

top 10 gezonde voedingDr. David Jenkins is een wereldleider in voedingsonderzoek. Hij is de oprichter van de Glycemic Index (GI) die de weg heeft vrijgemaakt voor veel van de populaire diëten van vandaag.

In dit artikel noemt hij de top 10 van gezond voedsel op basis van zijn onderzoeksresultaten.

 

 

Top 10 gezonde voeding

  1. Volkoren pasta (volkoren granen met een lage glycemische index)
  2. Voorgekookte bruine rijst (een ander volkoren graan met lage glycemische index)
  3. Hele gerst (een voedsel met een lage glycemische index met cholesterolverlagende vezels en een mogelijke vervanging voor “kleefrijst”)
  4. Volkorenproducten (verlaagd het calorische gehalte van voedsel en lijkt te beschermen tegen zowel diabetes als hartaandoeningen)
  5. Bonen, erwten en linzen (ook bekend als peulvruchten, deze voedingsmiddelen met een lage glycemische index verbeteren de glykemische controle en serumcholesterol en zijn een uitstekende bron van eiwitten en mineralen)
  6. Noten zoals amandelen, walnoten en pistaches (aangetoond om het cholesterol te verlagen en het risico op hartziekten te verminderen)
  7. Tofu / soja (een uitstekende bron van eiwitten en aangetoond dat het cholesterol verlaagt en het risico op hartaandoeningen vermindert)
  8. Sinaasappels / mandarijnen (een vrucht met een lagere glycemische index die helpt de glykemische controle bij diabetes type 2 te verbeteren)
  9. Bessen (een vrucht met een lagere glycemische index waarvan is aangetoond dat deze zowel de glykemische controle als de bloeddruk bij diabetes type 2 helpt te verbeteren en een uitstekende bron van antioxidanten is)
  10. Appels (de onderzoeken van Dr. Jenkins tonen aan dat appels het risico op hartaandoeningen verlagen)

 

Voeg toe aan uw boodschappenlijst:

Appels, bessen, sinaasappels, tofu, soja, noten, bonen, erwten, linzen, hele gerst, volkoren granen en brood, voorgekookte bruine rijst, volkoren pasta

 

Dr. David Jenkins, grondlegger van de Glycemic Index, heeft een top 10 gezonde voeding samengesteld. Voeg ze toe aan uw boodschappenlijstje.