Top 10 gezonde voeding Dr. Jenkins

top 10 gezonde voedingDr. David Jenkins is een wereldleider in voedingsonderzoek. Hij is de oprichter van de Glycemic Index (GI) die de weg heeft vrijgemaakt voor veel van de populaire diëten van vandaag.

In dit artikel noemt hij de top 10 van gezond voedsel op basis van zijn onderzoeksresultaten.

 

 

Top 10 gezonde voeding

  1. Volkoren pasta (volkoren granen met een lage glycemische index)
  2. Voorgekookte bruine rijst (een ander volkoren graan met lage glycemische index)
  3. Hele gerst (een voedsel met een lage glycemische index met cholesterolverlagende vezels en een mogelijke vervanging voor “kleefrijst”)
  4. Volkorenproducten (verlaagd het calorische gehalte van voedsel en lijkt te beschermen tegen zowel diabetes als hartaandoeningen)
  5. Bonen, erwten en linzen (ook bekend als peulvruchten, deze voedingsmiddelen met een lage glycemische index verbeteren de glykemische controle en serumcholesterol en zijn een uitstekende bron van eiwitten en mineralen)
  6. Noten zoals amandelen, walnoten en pistaches (aangetoond om het cholesterol te verlagen en het risico op hartziekten te verminderen)
  7. Tofu / soja (een uitstekende bron van eiwitten en aangetoond dat het cholesterol verlaagt en het risico op hartaandoeningen vermindert)
  8. Sinaasappels / mandarijnen (een vrucht met een lagere glycemische index die helpt de glykemische controle bij diabetes type 2 te verbeteren)
  9. Bessen (een vrucht met een lagere glycemische index waarvan is aangetoond dat deze zowel de glykemische controle als de bloeddruk bij diabetes type 2 helpt te verbeteren en een uitstekende bron van antioxidanten is)
  10. Appels (de onderzoeken van Dr. Jenkins tonen aan dat appels het risico op hartaandoeningen verlagen)

 

Voeg toe aan uw boodschappenlijst:

Appels, bessen, sinaasappels, tofu, soja, noten, bonen, erwten, linzen, hele gerst, volkoren granen en brood, voorgekookte bruine rijst, volkoren pasta

 

Dr. David Jenkins, grondlegger van de Glycemic Index, heeft een top 10 gezonde voeding samengesteld. Voeg ze toe aan uw boodschappenlijstje.

Glycemic Index by Dr. Jenkins

glycemic indexDr. Jenkins wilde bepalen welk voedsel het beste was voor mensen met diabetes. Het dieet dat het meest wordt aanbevolen voor mensen met diabetes was gebaseerd op een systeem van koolhydraatuitwisselingen. Elke uitwisseling, of een portie voedsel, bevatte dezelfde hoeveelheid koolhydraten. Het uitwisselingssysteem veronderstelde dat alle zetmeelrijke voedingsmiddelen hetzelfde effect hadden op de bloedsuikerspiegel – hoewel enkele eerdere studies anders hadden gesuggereerd.

Dr. Jenkins was een van de eerste onderzoekers die het gebruik van uitwisselingen uitdaagde en onderzocht hoe individuele voedingsmiddelen onze bloedsuikerspiegel daadwerkelijk beïnvloeden.

Omdat de benadering van Dr. Jenkins zo logisch en systematisch was, trok het andere wetenschappers en onderzoekers aan toen het originele wetenschappelijke artikel in maart 1981 in het American Journal of Clinical Nutrition werd gepubliceerd.

Glycemic Index

Sinds die tijd hebben voedingswetenschappers over de hele wereld het effect van veel voedingsmiddelen op de bloedsuikerspiegel getest, waardoor Jenkin’s classificatie van koolhydraten verder is ontwikkeld op basis van wat hij de Glycemic Index (GI) had genoemd. Vandaag kennen we de GI-waarden van ongeveer 2000 verschillende items (wereldwijd) die zijn getest bij gezonde mensen met diabetes.

Geniet van je GI-reis.

Bron: The GI-club

 

Dr. David Jenkins is de grondlegger van de Glycemic Index, al in 1981 bestudeerde hij het effect van koolhydraten op de bloedsuikerspiegel

 

Gevulde courgette met kaneel gehakt

gevulde courgetteDit gerecht van gevulde courgette met kaneel gehakt is ronduit lekker. De geur van kaneel zalig. Omdat het op het eind nog de oven ingaat, kan je het eventueel al een paar uur van te voren bereiden.

Ik heb het geserveerd met een frisse salade en voor mijn mede huisgenoten met gekookte quinoa. Zij zitten in fase 2, terwijl ik opnieuw in fase 1 zit.

Lees verder…Gevulde courgette met kaneel gehakt