Vitamine C

vitamineCVitamine C oxideert als het in aanraking komt met de lucht (lees zuurstof).
Hierdoor vervliegt de vitamine, drink daarom versgeperste sappen direct op. Lees ook waarom je groentes niet moet snijden voor het koken.

Laat groenten nooit lange tijd in het water staan; vitamines lossen op in water.

Snijd groenten niet in kleine stukjes vóór het koken. Om verlies van vitamines te voorkomen, kunt u ze het beste heel in de pan doen.

Groente- en fruitsappen niet aan zonlicht blootstellen; zonlicht breekt vitamines af.

Koop geen ijzer- en vitamineC-rijke vitamines; ijzer versnelt de afbraak van vitamineC.

Verse groenten kunnen makkelijk een paar dagen in de koelkast worden bewaard. Maar let op! Een tomaat bijv. verliest de helft van zijn vitamine C na een week in de koelkast!

Hoewel kleurrijk voedsel tijdens het stomen haar mooie kleur houdt, kunnen bleke ingrediënten wat bruin worden door de condens. Bloemkool, kipfilet, aubergines, etc. behouden hun kleur door deze vóór het stomen met citroensap te besprenkelen.

Voeg geen zout, peper en kruiden toe aan het begin van het kookproces; deze vervliegen tijdens het kookproces. Voeg specerijen alleen aan het eind van de bereiding toe of vlak voor het opdienen.

%d bloggers liken dit: