Sporten

Sporten zonder te letten op wat we eten in ondenkbaar, vooral wanneer we willen afvallen.

Lichaamsbeweging en sport zijn een effectief hulpmiddel voor een goed functioneren van ons lichaam, maar alleen wanneer we eten volgens de principes van de Methode Montignac.

De glucosetolerantie wordt dan beter, de hyperinsulinemie vermindert en een bestaande hoge bloeddruk en hoog cholesterolgehalte worden duidelijk lager.

Om echt resultaat te boeken moeten we een duursport beoefenen, zoals joggen, fietsen, langlaufen, roeien, zwemmen enz., en dan minimaal 3x per week en dat ten minste 40 minuten achter elkaar. Maar we moeten onze inspanning geleidelijk opvoeren.

Vóór een wedstrijd kunt u het beste koolhydraten eten met een lage glycemische index. Die kunnen direct door de spieren worden gebruikt, vermijden vermoeidheidsaanvallen, worden sneller verteerd en zitten dus niet in de weg.

  • Eet bij het ontbijt vers fruit, volkorenbrood en/of graanproducten zonder suiker en magere melk.
  • ’s Middags een koolhydraat-eiwit-lunch met zilvervliesrijst, volkoren pasta’s of peulvruchten.
  • En direct vóór de wedstrijd vers of gedroogd fruit, zoals abrikozen en vijgen.
  • Drink veel water, steeds in kleine hoeveelheden, bij voorkeur water met fructose.

bron: Montignac van A tot Z. Nieuw: sportkleding