Noten

noten

Mogen noten, nootjes in Fase 1 van de Methode Montignac?

Wij zien de noten als vette koolhydraten (net als olijven), maar vanwege de lage glycemische index van 15, mogen ze gegeten worden in Fase 1.

Uitzondering hierop zijn de cashewnoten, deze hebben een te hoge GI.

Amandelen

Amandelmeel is geschikt om baksel van te maken. Er zijn grote verschillen in de hoeveelheid koolhydraten die vermeld staan op de verpakkingen met amandelmeel. Kijk hier goed naar, daarom adviseren wij baksels met amandelmeel pas te gebruiken in Fase II.

Cashewnoten

Deze noten hebben een te hoge GI.

Hazelnoten

Zoals alle oliehoudende vruchten bevatten hazelnoten belangrijke hoeveelheden eiwitten, koolhydraten en vetten. Alsook vitaminen en mineralen. Dankzij de lage glycemische index van 15 kunnen ze ook in Fase 1 gegeten worden

Walnoten

Walnoten zijn oliehoudende vruchten, met veel eiwitten, vet, vitaminen en mineralen. Vanwege de lage glycemische index ook toegestaan in Fase 1. Ze hebben een beschermende werking voor hart en bloedvaten.

Paranoten

Paranoten ook wel genoemd Brazilnoten zijn rijk aan vitaminen en mineralen. Paranoten behoren tot de superfoods. Ze bevatten linolzuur en dat is goed voor hart en vaatziekten.

Paranoten bevatten echter ook selenium, daarom is het verstandig om er niet te veel van te eten. Per dag maximaal 3 tot 5 paranoten.  

Pecannoten

Pecannoten lijken wel een beetje op de walnoten. Er wordt gezegd van pecannoten dat ze erg goed zijn voor onze hersenen.

Pinda’s

Pinda’s bevatten veel plantaardige eiwitten, vitaminen A, B en E, en mineralen. Ze bevatten ook enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren, die goed zijn voor het cholesterolgehalte, maar daarnaast bevatten ze ook koolhydraten! De GI is laag (15 – 20) en ze kunnen daarom gegeten worden in Fase 1.

Pinda’s behoren niet tot de familie van de noten, het zijn peulvruchten. Pinda’s bevatten ook Omega 6 en dat is ontstekings bevorderend!

 

 

Bron oa: Google en Montignac van A tot Z

Geef een reactie