Sojaboon bevat veel eiwitten en heeft een GI van 15

sojaboonEen sojaboon bevat veel eiwitten die door ons lichaam gemakkelijk worden opgenomen. Het ligt er wel aan hoe het gegeten wordt, in de boon zitten 35% eiwitten per 100 gram, in de kiemen slechts 4%.

Door de combinatie van eiwitten en vezels is de glycemische index van soja zeer laag (15).

Soja gekookt mag zowel in een koolhydraatmaaltijd als vetmaaltijd. Tofu is alleen geschikt voor de vetmaaltijd. Zie ook de GI-index pagina.  

Lees verder…Sojaboon bevat veel eiwitten en heeft een GI van 15

Gevulde eieren luxe met garnalen en pellen doe je zo

eieren-garnaalGevulde eieren luxe met Hollandse garnalen als toppic (of een stukje gestoomde makreel).

Als de eieren zijn gekookt spoel je ze direct af met koud stromend water. Haal ze dan uit de pan en leg ze even op een bord. Pel ze na een minuut of tien. Dat pelt vele malen makkelijker dan dat je ze helemaal laat afkoelen.

 

Lees verder…Gevulde eieren luxe met garnalen en pellen doe je zo

Aubergine sandwich voor op de bbq

aubergine met kaasHet is half september en prachtig weer. We kunnen eigenlijk de bbq wel aansteken vanavond. En ik ben dan ook even op zoek gegaan naar barbecue recepten. Op het oude yuku forum kwam ik dit gerechtje van aubergine sandwich tegen.

Aubergine sandwich voor op de barbecue. Een heerlijk simpel te maken gerechtje met Hollandse geitenkaas. Maak van 2 plakken aubergine een sandwich.

Lees verder…Aubergine sandwich voor op de bbq

Speltbrood

speltbroodSpeltbrood is een rage en je kan het tegenwoordig veel vaker kopen bij de bakker. Spelt is een oergraan die verwant is aan tarwe. Ook in spelt zitten gluten, al is dat veel minder dan in tarwe. De korrel van spelt is veel harder en bestaat uit meerdere laagjes. Bij de vermaling blijven de gezonde voedingsstoffen wel bewaard in tegenstelling tot tarwe. Speltmeel is toegestaan in de Methode Montignac, speltbloem niet.

Lees verder…Speltbrood