Obstipatie, slechte stoelgang

Obstipatie of constipatie is een trage en ingedroogde ontlasting, een slechte stoelgang. Mensen met last van obstipatie “doen” het minder dan 3x per week. Een normale stoelgang varieert van 3x per dag, tot 4x per week.

Evenwicht in voeding

Verlies van stoelgangreflex, vertraagde doorgang door de dikke darm, luie ingewanden, kortom obstipatie. We gaan in de 1e plaats weer evenwicht brengen in onze voeding.

  • Begin de dag met een vers geperst glas vruchtensap. Wanneer dit sap ’s morgens voor het ontbijt in de lege maag komt, veroorzaakt het een reflex in maag en darmen, die de aandrang opwekt om naar het toilet te gaan.
  • Ook is het goed om ’s morgens veel vezels te eten; ontbijtgranen zonder suiker, volkorenbrood, extra zemelen in yoghurt of kwark. De toename van extra vezels moet wel geleidelijk gebeuren, anders krijgt u het effect van een opgezwollen buik, gasvorming en buikpijnen.
  • Drink minimaal 1,5 liter water per dag, verdeeld over de dag. Droge en moeilijke ontlasting is mede gelegen in onvoldoende vochttoevoer, goed om te weten: de dikke darm absorbeert 2 à 3 liter water per dag.
  • Thee met tannine hebben een looiend effect, uitdrogend dus. (als je thee langer dan 6 minuten laat trekken komt de tannine vrij, dit proef je het is lichtwrang.) Als er op de verpakking staat looizuurvrij dan is de thee zonder tannine.
  • Ook in wijn zit tannine. De tannine geeft een rustgevende werking, maar kan ook obstipatie/constipatie veroorzaken.
  • Een betere lediging van de glasblaas bereikt u door ’s morgens bij het opstaan een bouillonblokje opgelost in water of een eetlepel olijfolie te drinken.
  • Heropvoeding van de darmen, ga op geregelde tijdstippen naar het toilet, ook als men geen aandrang heeft.
  • Lichaamsbeweging zoals lopen, zwemmen, fietsen en gymnastiek om de buikspieren te versterken.
  • Gebruik geen laxeermiddelen, hun werking is niet-natuurlijk en ze forceren de ingewanden zonder hun luiheid te bestrijden. Bovendien leidt misbruik tot gewenning, hardnekkige diarree, buikpijnen, extreme vermoeidheid en gevaarlijke afname van het kaliumgehalte.
  • Antidepressiva kunnen constipatie veroorzaken.
  • Constipatie kan weer leiden tot andere aandoeningen zoals oprispingen van maagzuur, maagbreuk, spataderen in de buikstreek als gevolg van het persen bij de ontlasting.

Bron oa: Montignac van A tot Z.

 

Reacties van anderen:

  • Voldoende water drinken en beweging
  • warm water op de nuchtere maag
  • ’s morgens water met citroen drinken
  • spinazie eten
  • 1 eetlepel gebroken lijnzaad eten, opbouwen naar 1,5 eetlepel als het niet helpt
  • 1 lepel olie en 1 lepel lijnzaad
  • chiazaad in kwark of yoghurt
  • 1 theelepel psyliumvezels in water voor het ontbijt (dit zijn niet verteerbare koolhydraten en nemen vocht op zodat je ontlasting meer een brij wordt)
  • psyliumcapsules 1 per dag
  • darmreiniger van de Kruidvat
  • stoelgang thee van de Kruidvat
  • wapiti darmflora van de Kruidvat (darmreiniger op basis van planten)
  • colonclean Kruidvat
  • biergisttabletten Kruidvat
  • 3 theelepels tarwegras 30 minuten voor het ontbijt
  • detox juice van Body & Fit
  • afslankthee Dr. Kneipp
  • kruidenthee
  • dadels eten voor het slapen gaan
  • kiwi’s op de nuchtere maag
  • op de nuchtere maag een mengsel van warm water, citroen, kurkuma, kaneel, zwarte peper en honing en daarna nog een geperste sinaasappel met rode grapefruit
  • onderkant van de voeten masseren