Het Montignac visboek

boekvisHet Montignac visboek

100 visgerechten voor alledag

auteur:  Francis van Arkel

Op de achterflap:

Vis eten is lekker en gezond: in de Methode Montignac wordt aanbevolen 2 à 3 keer per week vis te eten. Maar waar moet je op letten als je vis koopt, hoe bereid je dit toch relatief duur en kwetsbaar product zonder dat het mislukt, en vooral: hoe breng je variatie en smaak in de maaltijd?

In de ruim 100 recepten in dit boek worden de in ons land gangbare vissoorten, schaal- en schelpdieren op meerdere manieren bereid. Pocheren, stomen, grillen, bakken, roerbakken en frituren, het komt allemaal aan bod om de heerlijkste appetizers, salades, soepen, voor- en hoofdgerechten te maken. Daarnaast in dit boek nuttige informatie, te beginnen met een overzicht van de verschillende zeebewoners, in hoeverre ze vet of mager zijn, de verkrijgbaarheid en wanneer u ze het beste kunt eten. U zult merken dat vis niet alleen heerlijk smaakt, het zal bovendien het afslanken bevorderen, geheel volgens Montignac.

ISBN: 9075720327
Uitgave: 1999 – Strengholt – 144 pagina’s

Recensie (biblion recensie C. Verhoeven):

Uit een Infomarktonderzoek van maart 1999 bleek dat de belangstelling voor het Montignac-dieet wat aan het tanen is. Een reden voor een nieuwe,  geactualiseerde editie van ‘Ik ben slank want ik eet’  en ook aandacht voor de boeken van deze auteur die ‘Montignac op klompen’ en  ‘Montignac met stokjes’ schreef.
Dit viskookboek geeft veel recepten voor voorgerechten, lunchgerechten en hoofdgerechten, die worden voorafgegaan  door een overzicht van vis, schelp- en schaaldieren, met aandacht voor inkoop, visconserven, kooktechnieken en een tabel met paaitijden (dan is de vis minder  smakelijk).
De recepten zijn voor vier personen, vermelding van de dieetfase (I, II of beide). Van de gebruiker wordt bekendheid met dit afslankdieet  verondersteld dat verder niet meer wordt toegelicht.
Duidelijke, luxueuze receptuur voor ervaren koks. De richtlijnen van het Bureau voor de Voeding gaan er  nog steeds van uit dat naast het uitstekende advies om veel fruit, groenten en vezelproducten te eten het Montignac-dieet te veel eiwitten en vet bevat.  Alfabetisch register.

Aanbevolen door wendy-tje ,  3-12-2002.