De nieuwe Montignac

nieuweMontignacDe nieuwe Montignac

Eten als God in Frankrijk

Auteur: Michel Montignac

Op de achterflap:

Afvallen maar wel genieten van alle goede dingen in het leven als vlees, kaas, chocolade en een mooi glas wijn: Michel Montignac  bewijst dat het kan. Niet met het nieuwste trend-dieet, maar met de Montignac methode – een bewezen klassieker.

Als een van de eersten gebruikte Montignac de glykemische index als basis voor zijn methode – deze GI-tabel is inmiddels het uitgangspunt van vrijwel alle populaire diëten. Hoe val je af én hoe blijf je vervolgens op gewicht? Geen probleem met Montignac!

  • Lijnen met plezier en smaak
  • Klassieke methode op basis van GI-index
  • Nu voor het eerst prachtig geïllustreerd uitgegeven
  • Wetenschappelijke studies hebben het gelijk van Montignac bewezen
  • Inclusief 50 niet eerder verschenen gepubliceerde recepten

Eén suikerklontje is gelijk aan twee glazen champagne of een halve fles Bordeaux. Kies zelf maar!

ISBN: 904431405X

Uitgave: januari 2006 – The House of books – 255 pagina’s

boek 2005

Recensie (Carmen):

Eind 2005 is het laatste boek van Michel Montignac op de markt verschenen. De titel luidt: De Nieuwe Montignac. De bij-, sub- of ondertitel luidt: Eten als God in Frankrijk.

Veranderingen of aanvullingen van het Snelle Afslankplan t.o.v. de ‘oude’ methode fase 1 :

* 2 vetmaaltijden per dag.
* 1 koolhydraatmaaltijd per dag.
* Fruit mag ongekookt tijdens of na de KH maaltijd.
* KH t/m GI 35 (dus ook bepaald fruit) mag je bij de vetmaaltijd nuttigen.
* Bij de vetmaaltijden mag je 1 klein (50 ml) glaasje wijn of bier.
* Fructose als zoetstof op langere termijn.
* Chocolade 70% en hoger heeft een GI van 22 en mag je zo’n 2x per week.
* Het strenge scheiden van de tijden tussen de vet- en kh maaltijden, resp. 3 en 4 uur, is niet meer.
* Het liefst meer vette vis (meervoudig onverzadigde vetten) of wat olijfolie.
* Weinig dierlijke vetten per week en dan mager vlees.
* Meer peulvruchten eten.
* GL of GB ( Glycemische Load = last, lading, belasting) is belangrijk, peentjes mogen dus.

* Glycemische respons, dat is als je brood of pasta eerst opwarmt en dan weer afkoelt.
Brood dus roosteren.
(” Tijdens bewaring op lage temperatuur (bijv. ijskast) kan de glycemische respons van een voedingsmiddel wijzigen door de vorming van resistent zetmeel. Resistent zetmeel is onverteerbaar in de dunne darm en heeft bijgevolg geen invloed op de bloedsuikerwaarden. “)

GI lijst tot en met GI 35, produkten die je bij de vetmaaltijd mag eten:

  • fructose 30
  • jam suikervrij 30
  • melk 30
  • perziken, peren, nectarines, appels, verse vijgen, sinaasappels, pruimen, abrikozen 30
  • abrikozen gedroogd, appels gedroogd 35
  • tuinbonen, gedopt en gekookt 35
  • yoghurt 35

Overig;
Gekookte wortelen (peentjes) hebben een GI van 85. Maar ze hebben een laag koolhydraatgehalte, wat betekent dat je ze bij het Gewichtscontroleplan met mate mag eten.

%d bloggers liken dit: